Fångad av det lömska vardagsträsket...?

Hur kan det gå så fort att ramla in i vardagen igen? För bara ett par veckor sedan var jag ute på ett av livets alla äventyr som väntar på att bli upplevda, men nu rullar dagarna på som om jag aldrig ens varit borta. Har allt stått stilla här hemma hela denna tid? Har jag verkligen varit borta? Mina upplevelser känns mer och mer avlägsna, detaljerna utsuddade och snart återstår knappast mer än ett glatt minne om en underbar tid. Inget mer, bara en förnimmelse om att det var en härlig tid. Ett minne som bleknar... Hur mycket jag än vill hålla alla detaljer vid liv och komma ihåg alla de små sakerna, alla känslor, sinnesintryck, tankar och den totala helheten som byggde upp livet, så går det inte. Allt försvinner mer och mer ju längre tiden går… Aldrig att jag kommer kunna återuppleva den underbara "vardagen" jag levt i de senaste månaderna. När vardag inte ens fanns, veckodagarna bara flöt ihop och tiden var ett abstrakt begrepp som fylldes av det man just för stunden tyckte hade störst betydelse. Att bara få leva i nuet. Inga krav. Ingen planering. Inga måsten. Bara göra det jag vill. Just nu. Det börjar redan låta overkligt…
Jag är nu hemma för snart andra veckan, och större magplask i vardagslivet kan man ju leta efter. Har börjat jobba helt oplanerat, nästan påprackat, sen igår. Kom till Sundsvall i söndags, var förbi sjukhuset på måndan och började jobba som undersköterska på barnmottagningen på tisdan, dvs. igår. Jag vet inte vad som hände, jag hade verkligen inte tänkt stanna hemma nån längre tid. Än mindre jobba. Av bitter erfarenhet vet jag ju att så fort man får ett jobb, blir det alldeles för bekvämt att stanna, motför att man ska fullfölja sina galna planer/drömmar/fantasier som man kvällen innan beslöt sig för att göra, lovade att göra, utan att NÅNTING skulle kunna stoppa det. Högtlyftande idéer som att packa nästa väska direkt, åka ut till Arlanda och ta första bästa flyg bort igen. Bara dra. Fixa allt på plats, var än man hamnar. Strunta i att man inte har några pengar, bevara inställningen ”det löser sig”. Vilket det garanterat gör. Men så stannar man en extra dag. Ringer sin gamla arbetsplats bara för att kolla. Får jobba ett par dagar (pengar är ju bra). Börjar arbeta. Och fastnar. För det är ju inte SÅ tråkigt ändå. Och jag får ju betalt. Och pengar är ju bra. Och det gäller bara för en kort tid. Kort tid my ass! Drömmarna då? De idiotiska, orealistiska planerna, som man hela tiden vet är snudd på fantasier, och som med största sannolikhet inte kommer bli som man tänkt sig. Förmodligen inte ens i närheten. Förmodligen ännu bättre, eftersom känslan att man faktiskt tagit modet till sig att försöka, gör att kicken av att vara ute på vilket galej som helst blir starkare än den vildaste föreställningen man hade i förväg. Och det går, klart det går! Alla kan göra vad fan de vill, bara viljan är tillräckligt stark. Och jag då, som har kommit till denna unika insikt borde ju rent logiskt inte löpa risken att trampa ner mig i det bekväma vardagsträsket och bli kvar här hemma. Kan man ju tycka. Tycker jag. Därav anledningen till att jag inte hade en tanke på att söka jobb när jag kom hem - jobb medför aldrig nånting gott i äventyrsväg – men nu sitter jag ju lik förbannat på en tjänst. Som medför förpliktelser. Planering. Bestämda tider. Som upptar min tid. Blir min vardag. Och rätt vad det är har veckorna, sommaren, livet passerat förbi. Och jag kommer för alltid ångra mig att jag inte tog chansen när jag hade den…


Kommentarer
Postat av: Emma

Har du tagit sabbatsår? Brukar klicka in på din blogg o läsa då och då :)Förresten har jag ny blogg http://phaenna.blogg.se vart vandaliserad av ickebehöriga :P Ha det gott /Emma


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback