Gotland del 2: Fårö - Ljugarn

Efter en lite guppigare båttur tillbaka till Fårösund var det skönt att få sätta sig på cykeln igen. Vi handlade lite mat och tog sen bilfärjan över till Fårö. Klockan hade blivit sen eftermiddag, så det blev en kort tur (17 km), cyklade motsols längs med sydvästra kustvägen genom fårhagar och på grusväg och vidare upp mot Fårö kyrka. David fick punktering på sitt hårt belastade bakhjul och vi pausade för däckbyte och rullade sen lugnt en liten bit till innan vi valde att slå upp tältet för natten ute på Alnäsudden.

Tältet är på plats...

Nästa dag hade vi bestämt oss för att låta cyklarna stå och istället ge oss ut på en längre löptur bort till de mest kända raukområdena på Fårö, Langhammars och Digerhuvud.

Klassiskt Gotlandsmotiv

Det var en fantastisk fin runda! Började med att ta oss längst upp till Langhammars (10 km), stannade och fotograferade raukar och gav Ronja lite mellanmål innan vi fortsatte söderut genom Digerhuvuds natureservat, ännu ett stopp med snabbt fika för oss och vidare hemåt. GPS:en stannade på närmare 30 km, varav de sista blev en "genväg" genom fårhagar och utan vatten. Varmt!

Langhammars raukfält

Väl tillbaka i civilisationen (?) så blev det ett dopp i havet innan vi kände oss väl värda ett besök på "Kutens" - ett riktigt kultställe på Fårö. Det är en gammal bensinstation som gjorts till creperie med riktigt hillbilly-tema. Vi beställde oss varsin stor galette med chevre, spenat, och annat gott och avrundade med nutellacrepe för mig och äpplekanelvaniljglass-crepe till David.

"Kutens" - smaskiga crepes och galettes

Sen kom semesterns första regnskur, så vi drog oss tillbaka till tältet, kröp in och valde att stanna ännu en natt på samma ställe för att vakna till en dag med solsken. Gjorde ett nödvändigt stopp på närliggande camping för klädtvätt innan vi rundade norra delen av Fårö. Besökte en av alla dessa vackra fyrar och styrde sen näsorna söderut igen mot färjan (40 km).

Vita kalkstensstränder och underbart vatten på Fårö.

Fortsatte vidare söderut med siktet inställt på Slite. En lång cykeldag alltså. Pausade på Pavlavs gård, ett välkommet stopp efter en heldags cykling. David fick sin första saffranspannkaka och jag morotskaka. Ronja smakade allt och fascinerades av kaninerna och hönsen på gården. Med lite mer energi i benen kunde vi så fortsätta till Slite där vi tänkt ta in på campingen nere vid stranden (36 km). Slog upp tältet med en bunt danska grannar, tog varsitt välbehövligt dopp i havet och gjorde sen stan, dvs traskade in till centrum som bestod av Coop, Pressbyrån och lyxade till det med middag på lokala pizzerian. Beundrade socknens fyr på vägen hem och slocknade gott.

Slite i månsken

Dagen därpå inleddes med lite löpning och bad innan vi packade ihop och fortsatte söderut. Tog första stoppet i en söt liten vik med fiskebodar i Hammars (26 km). Åt matsäck och strosade runt lite innan vi fortsatte till Katthammarsvik.

Världens finaste!

Rejäl motvind mest hela dan (mest hela västkusten) gjorde att det var lite tungt. Men så kom vi då till Katthammarsvik och deras underbara rökeri och fiskrestaurang (24 km).

I blåsväder i Katthammarsvik.

Struntade i alla etikettregler och parkerade oss vid ett bord i cykelbyxor och beställde in en stor tallrik med kall- och varmrökt lax, rökt makrill, olika sillar, potatissallad, mm. Åt och njöt och fick laddade batterier nog för att fortsätta en bit till. Passade även på att köpa hemmagjorda praliner av Vallins som tipsade oss om vägen över Grogarnsberget med dess vackra utsikt över hav och karg stenkust, och det var just där vi fastnade för den fantastiska lägerplatsen vid havet som fick bli kvällens sovrum.

Lägerplats nedanför Grogarnsberget
Dagen därpå hade alla tidningar varnat för storm och oväder så vi tog det säkra före det osäkra och bokade in oss på vandrarhem i Ljugarn - och det gjorde vi rätt i! Oj vilka vindar, skyfall, åskväder som kom... Läckert att se alla vind- och kitesurfare ute i ovädret, inte utan att man blev sugen... Men vår dag blev lugnare, klädde på oss regnkläder och gick på café, kollade in strand och fiskeläge och nyttjade sen lyxen att ha varmdusch (första på 9 dagar) och kök! Lagade tacos till middag och kröp sen in i vår lilla stuga med en stor bunke popcorn och lyssnade på stormen som ven i knutarna, då var det rätt skönt att inte ligga i tältet...

... Det var dagens uppdatering, återkommer en annan gång!

Gotland del I: Visby - Gotska Sandön

I tisdags efter en hiskeligt tidig uppstigning (04:45), sista packningen och cykel till Farsta Strands pendeltågstation, tåg till Nynäshamn och färja över till Visby så var vi då äntligen på Gotland för att påbörja vår cykelsemester. Vi anlände mitt i Almedalsveckan och möttes av Gudrun Schyman som höll låda på torget. Köpte lite lunch ohc picknickade i Almedalen, lagade en hastigt påkommen punktering och började sen cykla norrut nångång på eftermiddan.

Vi lämnar Bagis, packade och klara!

Första dagens cyklande blev sådär lagom långa 15 km och första natten slog vi läger nere vid stenstranden nedanför Lummelunda Grottan. Gick naturstig, fikade på caféet, tog varsin löptur och första doppet i havet. En tjock dimma kom och gick där första dan, för att mot kvällen lätta och ge en härlig solnedgång.

Oj vad det blåser

Dag två fortsatte vi norrut. Spanade in Gotlands högsta rauk, Jungfrun, utanför Lickershamn där vi käkade lunch och fortsatte sen tills vi kom till naturreservatet Häftinge. Efter att ha lämnat Gotlandsleden, cyklat grusväg som övergick i mindre grusväg som övergick i stig så hittade vi den perfekta tältplatsen och slog läger uppe på Häftingsklint. Kanske en av de maffigaste tältplatserna nånsin.

Uppe på klinten (berget)  bakgrunden kan man skymta vårt tält...

Lägerplats i världsklass

Dag tre vaknade vi återigen i dimma, men den hann lätta innan vi kom iväg och letade oss ut på leden igen. Färden fortsatte norrut med lunchstopp Halls fiskeläge (12 km). Mysigt ställe som ligger längst ut och längst bort på udden. Slog oss ner, satte upp tältet som solskydd och käkade lunch, badade och Ronja sov lite middag. Sen fortsatte vi färden söderut med stopp för proviantering i Lärbro (18 km) och sedan hela vägen upp på den östliga udden till "Blå Lagunen" i naturreservatet Bästeträsk (21 km). Blå lagunen är ett gammalt kalkstensbrott som nu är en sjö och som namnet antyder - vackert turkosblått vatten. Varmt var det, både i luften och sjön och vi tog oss ett välbehövligt dopp innan vi smaskade i oss läckerheterna från Lärbro i form av rökt fisk. Även Ronja fick sig resans första dopp, men hon tyckte inte det var lika varmt...

Nybadad plutt

Från Bästeträsk, som för övrigt är Gotlands största sjö, rullade vi vidare söderut längs kusten. Vi stannade för att fylla vattendepåerna i Ar där Gotlands högskola bedrev forskningsverksamhet. Snacka om stimulerande miljö! Hamnade även på friluftsmuseet i Bunge på vägen, med den fantastiska sloganen "nästan lika stort som Skansen, men utan vilda djur". Här fick vi vår dos av gotländsk historia med rundvandring bland 1600-, 1700- och 1800-talsgårdar. Dagens cykling slutade sen i Fårösund (15 km) där vi bokat in oss på båten till Gotska Sandön vid tre-tiden, och efter att ha fått ombord all packning, cyklar och vagn väntade 2,5 timmes båtfärd innan vi kunde kliva i land i nationalparken.

På väg från båten till lägret längs med "las Palmas"

Gotska sandön är som namnet antyder en stor sandö. Det saknas hamn, så båten kör upp på stranden och släpper av. Inga vägar finns heller, utan det är stigar och sandvägar man får ta sig fram på till fots. Vilken strand båten angör vid varierar efter väder, vi hamnade på "Las Palmas" i öst, en lång och vacker strand, helt orörd. Där togs allt bagage med 4WD till lägret, medan vi fick knata de dryga 5 km längs stranden. Ön har en maxgräns på antal besökare till 163 personer/dygn och alla måste inkvarteras vid lägerplatsen i norr, antingen i stuga eller tält. Efter att ha slagit upp tält och käkat middag hade klockan blivit närmare läggdags. David gav sig ut på en löprunda och jag och Ronja bonade in oss i tältet.

På ö-utforskning, nere på syddelen

Andra dan på ön började med en löprunda för min del. Härliga stigar till hälften och barfotalöpning på stranden till hälften. Allt följt av havsbad, underbart! Efter frukost sen så packade vi med oss matsäck och gav oss ut för att upptäcka ön. Vi gick längs skogsstigarna söderut och sen ut mot kusten. Besökte Gamla gården och de gamla fiskebodarna vid vattnet, vidare mot Höga Land med sina brant sluttande stenåsar ner mot vattnet där vi passade på at tkäka lunch, och sen tillbaka inåt land hemåt. En nätt tur på 25 km och sju timmar på vift. Var skönt trötta i benen sen och maten smakade härligt! På kvällen sneglade vi på solnedgången i väst, badade näck och avslutade kvällen i kapellet där det bjöds på "Leonard Cohen på svenska".

Sista dan fick jag återigen inviga med en kortare löptur på stranden, barfota i solsken - Livskvalitet. Sen skulle allt vara packat och lastat på bilarna kl 10.00, vi åt frukost i lugn och ro, Ronja lekte med sin nya lekkamrat Ida och vid elva kom vi oss iväg ut mot stranden där båten skulle avgå. David hann även han med en löptur på stranden innan båten anlade och vi åkte tillbaka till Fårösund.

Vidare uppdatering kommer, just nu är vi i Ljugarn med den första riktiga regndagen, därav internettid...

Semestern har börjat

Sitter hemma hos Magda och Nicke i Eskilstuna dit vi kom igårkväll efter att ha lämnat Sundsvall efter allt sista-minuten-måsten som var tvunget att avklaras. Som att köpa bostadsrätten vi bor i, teckna lån och tvingas byta bank. Som att packa, bygga lite cykel, städa lite hus och vattna blommor. Till slut kom vi alltså iväg och rullade hela vägen med några kortare stopp när Ronja krävde. Idag har Magda jobbat, och resten av oss har roat oss på Parken Zoo och spanat in dvärgflodhästar, wallabies och gibbonapor. Mm, mm. Jag gillar verkligen zoo :)

Nu väntar snart en grillmiddag när Magda släpps ut från jobbet, mums!

Eskilstuna blir första stoppet på vår semesterresa, sen ett kort nedslag i Stockholm innan vi på tisdagmorgon ska med Gotlandsfärjan från Nynäshamn, vilket innebär avfärd från Bagis på cyklar/cykelkärra vid fem-tiden nånting, pendel från Farsta Strand till Nynäs och sen båt till Visby. Sen blir det cykel, tält, spontana stopp, glass, bad och att göra det som faller oss in varje dag tills vi rundat de 36 milen som utgör Gotlands kustband :)