Paddling Höga Kusten

I lördags lämnade vi Ronja hemma med farmor och farfar, lastade kajaken på taket och drog till Ö-vik för en barnfri helgpaddling i vattnet utanför Höga Kusten. Vi åkte ut och la i kajaken vid en sandstrand strax utanför Gullvik och kunde börja paddla runt tre-tiden.

Snart till sjöss...

Började med att följa ö-remsan inomskärs söderut, då det var ostlig vind och vi inte kände för att paddla i sidovågor. Paddlade längs med Råskärsön, Vågön, Klösan och siktade mot ön Trysunda där vi tänkt övernatta. En lagom lång paddling för en sen eftermiddag med otränade paddelmuskler, kanske blev runt milen. Kom i land med dunder och med brak, då vågorna nu kom i ryggen och med en väldans fart slängde oss upp på stranden. På håll såg det ut att vara lugnt, men precis i strandkanten döljde sig en del sten, så det var bara att hålla tummarna och som tur var så missade vi dem allihopa.

... och framme vid lägerplatsen.

Slog upp tältet på stranden, knaprade lite nötter och tog ett härligt dopp i vågorna, riktigt varmt i vattnet faktiskt! Korsade sen ön till fiskeläget på andra sidan, ett gulligt sådant! Vandrade upp på öns högsta topp, Kapellsberget, och njöt av utsikten och rundade sedan den västra udden för att ta oss "hem" igen. Det började dugga så smått och vi kröp in i tältet och la oss med varsin bok och bara njöt av att tälta ensamma igen :)

David spanar mot Skrubban - känd att vara svårintaglig

Regnet tilltog under kvällen, så vi stannade under tak. David offrade sig med att laga mat, sen käkade vi Chili con Carne i tältet, läste och pratade innan det var läggdags. Sov med smattret mot tältduken.

Matlagning i ösregn

Vaknade nästa morgon till tystnaden efter regnet, stack ut näsan och konstaterade att det var mulet, men uppehåll och blåa stråk här och där. Käkade klassisk frukost - havregrynsgröt m nötter och nyponsoppa och kaffe för mig. Började sen packa ihop så smått och planera dagen.

Första svårigheten trodde vi skulle vara att ta oss från stranden utan att bli nerdränkta innan kapellen satt på, men det gick finfint och vi gled snart iväg. Började med att runda Trysunda ut mot öppna havet och känna på lite stänk i ansiktet, paddlade in i fiskeläget och sen förbi Skrubban med sina höga klippor.

Fiskeläget

Två glada paddlare

Siktade sen västerut mot Järvön och fastlandet med naturreservatet Balesudden, en mäktig röd klippa som störtar rätt ner i havet. Rundade udden och gick i land norr om (12 km), bytte till vandringskläder och började bestiga berget.

Balesudden rakt föröver

Efter några hundra meter kommer man först till Balestjärn, en magisk sjö med grönskimrande vatten som är helt klart. Slängde av oss kläderna och tog ett uppfriskande dopp innan vi fortsatte mot toppen. Mäktig natur på vägen upp med röda klippor blandat med grönska och knotiga träd som härjats av skogsbrand en gång i tiden och därför har svarta stammar. På toppen fick man en underbar utsikt över Höga Kusten, öar och hav, dramatiska landmassor och väldiga vyer.

På väg uppåt genom döda skogen...

David utforskar stupet...

Hisnande vyer!

Stora svarta fåglar (korpar?) svävade på toppen

Slog oss ner på klippan och åt de medhavda vaniljgifflarna innan vi vände tillbaka mot kajaken. Så var det dags för sista paddlingen på cirka en mil tillbaka mot bilen. Korsade sundet och rundade udden på fastlandet, kryssade mellan ett par öar och styrde sen mot stranden där vi börjat. Kajaken har gått riktigt fint, både på lugnt som öppet hav och den känns rejäl och stabil och är riktigt rolig att paddla!

Hemvägen bjöd på solsken

Väl framme vid bilen blev det ett havsdopp igen, lagade lunch i form av makaroner och köttbullar och började sen sakteliga packa ihop för hemfärd tillbaka till Ronja som haft en mysig helg hemma...

Gotland del 3: Ljugarn - Visby

Vaknade dagen efter stormen till strålande sol igen och fortsatte vår resa söderut längs östkusten. Första dagsstoppet blev vid Närkån (16 km) där några driftiga entrepreneurer gjort det bästa av läget. Ån är inte stor, men här fanns möjlighet till kanothyrning, vattenskoter, vattenskidor, fisketur, campingstugor, eller varför inte "hyr en kanin, kyckling eller gås för en vecka". Vi nöjde oss med kanothyran och efter utprovning av flytvästar hoppade vi i en kanadensare och paddlade i sakta mak längs den vindlande ån. Det var förvånandsvärt vacker paddling med lummig grönska från alla håll. Paddlade typ 2 km ner till öppet hav, hoppade i land, stosade genom kohagar och åt medhavd matsäck. Ronja slocknade sen på golvet i kanoten på väg hem...

Skepp o'hoj!

Mynningen mot havet

Fortsatte dagens cykeltur och kom snart fram till Gotlandsgårdens konfektyr, en chokladfabrik mitt ute på landsbygden. Här producerades chokladpraliner av alla möjliga sorter som fick det att vattnas i munnen när man klev över tröskeln. Dessvärre hade vi spenderat våra sista cash på kanoten och inte passerat nån bankomat därefter, men efter lite skramlande i vagnen fick vi ihop småpengar till varsin pralin - väl värt pengarna. Ägarinnan tyckte synd om Ronja som inte fick nån, så hon samlade ihop en hel påse med "smakprovschoklad" som Ronja med glädje smakade av.

En smakupplevelse riktare körde vi vidare med siktet inställt på mot Närsholmen (6 km), en vacker halvö beskriven som "Gotlands savann", och visst levde den upp till namnet med öppna fält, enstaka träd och fullt av betande kossor. Kraftig motvind hela vägen ut till fyren, och mildare tillbakaväg.

På väg ut till Närsholmen

Finingarna framför fyren

Dage ns sista strapats blev ner mot Ronehamn och strax söder därom (20 km). Vi lyckades hitta oss en tältplats i lä ute i naturreservatet Ålarve som låg på¨en rätt så utsatt udde. Hade får och sjöfåglar som grannar och njöt av att få bo ute i det fria igen.

Ålarve naturreservat och utsikt från tältet

Dagen därpå packade vi ihop i lugn och ro och fortsatte längs småvägar söderut. När det började närma sig dags för första glasstoppet åkte vi lägligt nog förbi en gård med en väldans stor folksamling på. Vi var såklart tvungna att höra oss för vad som hände, och det var dags för årets Loppis. Loppisar finns det gott om på Gotland, skyltar vid vägkanten typ varannan kilometer deklarerar att de har något att sälja, men vi hade hittills aldrig brytt oss om att undersöka saken närmare. Här däremot var det inte bara loppis utan folkfest - hela gårdsplan var full av folk och alla hölls tillbaka bakom ett brett vitt rep som när klockan blev elva släpptes till marken och alla rusade in. Fascinerande. Vi drogs med i köpivern och blev en leksaksbil, en Ronja-keps och sex böcker rikare. Allt för ca 12 kr.

Fikade hembakad paj och köpte nyplockade hallon därtill - ett toppenstopp med andra ord. Och Ronja fick provsitta ponnyerna på barnridningen...

Lycka är att sitta till häst.

Hattprovning, denna fick dock inte följa med hem...

... men denna!

Sen gjorde vi ett stopp vid Öja kyrka, en av Gotlands största med sitt berömda krucifix från 1200-talet innan vi nådde nästa etappmål Burgsvik (27 km). Här skulle vi möta upp vår f d kursare Karolina vars familj hade sitt sommarhus här. Vi passade på att äta lunch inne i byn innan vi letade reda på deras söta Gotlandsgård och träffade familjen Moldeus. Det var så trevligt och vi blev så väl mottagna att vi inte var svårövertalade att stanna över natten. Fika, havsdopp och fantastisk grillmiddag gjorde att kvällen flöt på snabbt. Ronja blev galet fascinerad av deras svarta katt och fnissade högt varje gång den strök sig efter henne. Vi blev inackorderade i eget hus på tomten, och visst var det skönt att sova i säng igen...

Casa Moldeus.

Gladungen!

Efter en god natts sömn, frukost och sedvanliga packningsrutiner hoppade vi på cyklarna igen. Karro följde med en bit ner till Vamlingbo (9 km) där vi strosade i Botaniska trädgården, gick naturstigën och besökte Naturrum, innan vi gav oss av vidare på egen hand. Dagens nästa projekt var löpning rundan ner till sydspetsen Hoburgen och upp igen. Nervägen gick med kuststräckning med en stor ås på en sidan vägen och branta klintar på den andra. Vackert! Sen tittade vi klippformationen Hoburgsgubben - eller rättare sagt försökte hitta den, men såg den först senare när vi fångat den på foto. Åt matsäck innan vi gjorde en mental avbockning av den sydligaste spetsen och ställde siktet mot norr.

Vacker kustväg

... mellan havet och åsen.

Spanar söderut

Ganska möra efter 20 km asfaltslöpning i solen så beställde vi mat på trädgårdscaféet i Vamlingbo och åt i deras växthus. Inte de fräschaste gästerna  direkt... Sen tog vi cyklarna igen, cyklade ut mot östkusten och det gamla fiskeläget Holmhällar (6 km). Ett kort fotostopp och vidare norrut och ut på Faludden (14 km) där vi bestämt oss för att bo. Slog upp tältet vid en väderbiten skogsdunge precis vid stranden, tog varsitt mer än välbehövligt dopp efter dagens strapatser, lagade mat och kröp till sängs.

Holmhällars fiskeläge.

Ännu en fantastisk cykelväg längs med havet...

Faludden

Nöjd tjej med favoritleksaken - stenar

Lämnade Faludden med vinden i ryggen och genast gick det mycket fortare att ta sig framåt. Ett kort provianteringsstopp i Burgsvik och vidare upp längs västkusten tog vi först bad- och lunchstopp i Nisseviken (22 km). Massa barnfamiljer gjorde dan för Ronja. Rätt vad det var så började sen gråa moln torna upp sig och vi skyndade att komma på rull igen. När de första dropparna kom var vi nästan framme vid Petesgården som fick bli skydd under skuren. Här var det hembygdsmuseum, antikvariat och café, så vi kunde roa oss under den timme som regnet öste ner.  Tills slut duggade det bara så vi drog på regnjackorna och körde vidare...

I regnrusk mot Ekstakusten

Dagens mål var den omtalade Ekstakusten (23 km), ännu ett kargt och vackert naturreservat längs med kusten med en hel del historiska lämningar. Här hittade vi den optimala tältplatsen vid en gammal väderkvarn vid havet med Stora och Lilla Karlsö precis utanför. Solen kom snart tillbaka och bjöd på en fantastisk kväll och solnedgång mellan öarna. Det var sista natten i det fria och en svårslagen sådan...

Scenisk tältplats vid Ekstakusten

Skymingsljus.

Sista dagen på cykel började vi med att fortsätta Ekstakusten norrut med fortsatt vacker kuststräcka innan vi nådde Klintehamn (16 km) och hade gjort oss förtjänta av varsin glass. Det gick otroligt fort att cykla därefter, asfalterade vägar med vinden i ryggen gjorde att cyklarna bara rullade av sig själv kändes det som. Fortsatte 9 km till upp till Västergarn där vi hälsade på min kusin Ulrika med familjs sommarställe. Passade på att bada på den långgrunda stranden, något Ronja är mycket förtjust i, åt lunch och fikade innan vi begav oss av på sluttampen på resan. Ett sista stopp fick det bli på Gotlands högsta klint, Högklint (20 km) innan vi hade Visby i sikte och och rullade de sista kilometrarna mot målet (7 km).  Hela dan med vinden i ryggen och dessutom cykelbana på slutet gjorde att sträckan klarades av på nolltid.

Vårat lilla blötdjur

I Visby möttes vi återigen upp av Karro som varit så snäll att erbjuda oss boende i sin lägenhet. Att det var Stockholmsveckan hade ju inte vi en fundering på när vi bokade... Hon bodde i en supermysig stor tvåa innanför murarna. Vi gick ut och åt på fiskrestaurang och fick en guidad tur genom Visby, besökte hamnen och avslutade kvällen med varsin gigantisk glass innan vi kröp till kojs inför hemfärden dagen därpå.

Kvällssightseeing ovanför Visbys taknockar.

En familjebild får avsluta en härlig semester!