Night at the hospital

Jag jobbar natt. Har spenderat de senaste 17 timmarna på KS, och har kommit ungefär halvvägs. Imorgon klockan 16 får jag gå hem. Praktiskt med jobb på samma ställe som studiernas obligatoriska 40-timmarsveckor. Jag menar, då kan man utan problem ducka för all form av socialt liv.

Kirurgkursen är dock så fantastiskt mycket roligare än medicin. Trots långa dagar, mycket schemalagt och tidiga morgonronder, så har vi under de första fem veckorna haft riktigt bra placeringar med ambitiösa handledare och relevanta inlärningsmoment. Det är som att den sista stora pusselbiten i läkarrollen äntligen faller på plats, och jag har med skräckblandad förtjusning börjat skicka iväg ansökningar för nästa sommars första vikariat som underläkare.

Förutom skolan har jag under hösten försökt jobba mer än tidigare, och har faktiskt dragit på mig två extrajobb. Ett där jag befinner mig nu, som nattundersköterska på KTA (Karolinska Trial Alliance) där de driver läkemedelsstudier och forskning. Inte övermäktande mycket att göra, men trevlig arbetsplats och bra med extrapengar. Andra jobbet är vissa kvällar, nätter på helgerna som uska på SÖS-akuten där jag var i somras. Och det är mest för att jag råkar tycka det är så ofantligt kul med akutsjukvård. Så trots ett enormt patienttryck med överfulla korridorer och ibland ohumana väntetider, är det alltid ett sant nöje att gå dit och jobba. Man vet aldrig vad man stöter på.

Så skola och jobb, det är ungefär vad dagarna består av. Och träning ska kanske tilläggas. Har tagit på mig boxningshandskarna igen för träning med Narva BK lite sporadiskt när det finns tid. Och sen har jag och Hanna förutom att spela boll med grabbarna på KI, gått med i Alviks div IV lag i basket. Löjligt kul att spela dömda matcher igen, trots den ofta obefintliga nivån på spelet.

Hemma funkar det jättebra att bo tillsammans med Sena och Roger. Jag stormtrivs, och det är skönt att ha folk runtikring sig när man kommer hem, och därmed bibehålla nån form av socialt liv. Har dock forfarande inte kommit iväg till IKEA för inhandling av de sista detaljerna till mitt rum, som en byrå...

Så ett fullbokat liv alltså, men jag har bara mig själv att skylla. Har fått för mig att jag och Frida ska ta en 2 månaders tripp till Asien i maj-juni nästa sommar, så då kan det vara värt att knega lite extra. Och faktum är att jag trivs med mitt fullspäckade schema. Vissa perioder i livet är det så skönt att bara gå in i alla måsten och ticka på som en klocka, en möjlighet att släppa alla andra tankar och en utomordentligt bra undanflykt för att slippa känna efter...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback