Vårkänslor

Det är något visst med de första vårdagarna, när temperaturen stiger uppåt t-shirtväder och alla vänder ansiktena mot solen, solglasögon åker på i samma takt som alla mörka vinterkläder förvisas in i garderoberna och helt plötsligt vimlar det av folk ute vartän man går. Inte utan att man förundras över var alla hållit hur senaste halvåret...

Jag hade en sån perfekt första vårdag idag. Efter en hyfsad sovmorron till halv nio följt av lite plugg och frukost med Sena och hennes göteborgsbesök, fick jag ett mess från Magda som bjöd in till grillning vid tre-tiden. Bestämde mig för en utedag fram tills dess, packade ryggsäcken och plockade fram Blixten ur cykelförrådet. Helt fantastiskt väder! Byxorna kunde snabbt kavlas upp och jackan åkte lika snabbt av. Egentligen är det som bäst nu, när alla varma strålar ses som en bonus och man jublar för alla förändringar mot sommar istället för att ta det för givet. Började cykla söderut, och när alla cykelbanor (utanför Solna..) visade sig vara sopade byttes den planerade löpturen snabbt ut mot planlöst trampande i solen istället.

Hade initialt nån plan att kolla vägen till Huddinge, men den såg så tråkig ut att jag skippade det och körde på principen "finast vinner" i alla vägkorsningar. Körde så på måfå till Mälarhöjden (som gör skäl för namnet...), innan jag hamnade på skyltade cykelbanor igen och det enda som stod var Skärholmen på alla skyltar. Endast Skärholmen, så det blev ett naturligt andra mål (samt att jag träffade ett sött pensionärspar som pekade mig åt samma håll, och tyckte jag skulle åka till Slagsta strand som de trodde var fint...). Stannade även och plockade upp en cykelkarta efter vägen, vilken jag naturligtvis glömt hemma (och lärt av misstaget?).

Väl framme i Skärholmen började klockan bli mycket, så det var bara att ställa om siktet mot Magda. Över Kungens Kurva och landsväg med mötande ponnyryttare och bmx-fanatiker, över SL-metropoler som Huddinge centrum, Rågsved, Högdalen och Svedmyra och sen skymtade Globen fram. Slank in på Ica Kvantum Enskede och handlade mat för grillningen och kom fram till Hammarbyhöjden bara 40 minuter för sent... Men vilken härlig dag!

Hos Magda var det uppdukat i solen på berget med filtar, liggunderlag och trevliga människor. Och grillarna var igång så det vara bara att slänga på mina sista-minuteninhandlade hallumi och majskolvar, vilka snabbt genom byteshandel kunde utökas till korv och kycklingklubbor. Magda hade gjort äpple- och potatissallad och sen bjöds det frikostigt på marschmallows som grillad efterrätt. Mums!

Vi satt ute till sju-tiden i alla fall, systematiskt klättrandes upp på klipphällarna för att hålla oss i den värmande solen så länge som möjligt. Sen började folk droppa av med löftet om att komma förbi vår lägenhet för förfest senare. Jag cyklade hem och joinade där göteborgsligan, fick mig en dusch och engagerade mig lite smått i förfestandet, men partystämningen ville som inte infinna sig. Sminkade mig å klädde upp mig i alla fall och drack pliktskyldigast lite vin och en white russian spetsad med vaniljglass. Nu har precis alla gått, men jag stannade hemma istället. Stureplan är knappast mina favorithoods, och jag försöker ju spara alla slantar jag kan inför Asientrippen i maj. Är dessutom rätt trött och har ju äntligen match imorron.

Det är ändå nått visst med de första vårdagarna och alla känslor de framkallar, ren lycka och glädje över i stort sett ingenting. Så härligt! Kan trots det inte låta bli att sakna David (som är i Spanien) en hel massa... Men det är på nått sätt härligt det med, att få längta efter någon. Längesen jag gjorde det sist..

Nu ska här diskas, plockas popcornrester och fyllas på i glasinsamlingspåsen. Bara att hoppas man vaknar till en lika härlig dag imorgon! Gonatt :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback