Carro vs SL

Vi fick LEDIGT idag. Bara sådär, mitt i veckan. Lyx! Och det har varit en nästintill perfekt dag. Klarblå himmel, strålande sol och runt nollgradigt. Perfekt för dagens projekt, som bestod av att testa vägarna och tiden det tar att cykla de dryga 2 milen till Huddinge sjukhus, dit jag är förvisad (förlåt, previligierad) att gå i vår. Framförallt att se hur stor skillnaden är mot att åka kommunalt, som tar uppemot 1,5 timmar...

Sagt och gjort, klev upp, käkade frukost och hoppade på blåa blixten (efter att han fick lite olja - har ju stått i förrådet några veckor) och började trampa från Nockeby. Inte helt ultimat väglag då det var rätt isigt på sina håll och jag inte har några dubbdäck. Och självklart hade jag ingen karta hemma heller, så jag ritade en provisorisk från Eniro, vilken fästes på styret och funkade hyfsat så länge jag kunde följa den. Dock visste jag inte vad som var cykelbar väg eller ej, så det tog till Gröndal innan jag var tvungen att frångå min förutbestämda rutt... Efter lite irrandes runt Midsommarkransen och diverse småvägar, kom jag back-on-track igen runt Älvsjö, bara för att ett par kilometer senare hitta mig själv på nästa detour ute i skogen, men på fantastiskt roliga lervägar, så det gjorde mindre. Och solen lyste fortfarande rätt i ögonen = rätt håll. :)

Tyvärr fick jag här in nått som fastnade i kedjan så den började hacka väldigt, och vid närmare inspektion hade en länk gått halvt av. Ringde min räddare i nöden, Sena som satt hemma å var sjuk, och hon fick guida mig ut i bebyggelsen Stuvsta och vidare mot närmsta cykelreparatör i Huddinge Centrum. Precis när jag ska ta sista backen går kedjan helt av, och jag har inget val än att vädjande be en mycket upptagen cykelfixargubbe att rädda mig, eller åtminstone låna ut sina verktyg. Efter lite meck med tänger (han hade självklart lånat ut kedjeverktyget) lyckades vi klämma ihop länken igen, och den höll nästan hela vägen till sjukhuset innan den åter släppte till hälften...

Så var det slut på det roliga, och jag insåg att det vore idiotiskt att försöka cykla hem igen med en trasig cykel, hur fint väder det än var... Passade på att käka ute i Huddinge och fick sällskap av Laura på pendeln till Karlberg. Cyklade till Fridhemsplan och min nemesis Cykel-Tore, där jag inte satt min fot sen han totalt dömde ut min förra älskade cykel dagen innan den blev stulen i somras... Hursomhelst så kunde de fixa kedjan å sätta dit ett kedjelås, men först till imorgon, så det var bara att springa de dryga sex kilometrarna hem. Skönt trött i benen sen!

Summa sumarum så borde det gå att ta sig till Huddinge på runt en timme med adekvat väg, mindre is och fungerande cykel.

Carro vs SL 1-0!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback