Matlagningskurs och dykning

Efter att ha haemtat ut vaara pass med nyklaeckta vietnamesiska visum, fixat noedvaendigt ont som tvaett, braent CD med alla bilder, osv saa klev Carro och Frida i torsdagskvaell paa nattbussen som skulle ta oss fraan Hanoi och soederoever.

Det haer med nattbuss var lite olikt den svenska motsvarigheten. Den aer utrustad med vaaningssaengar i rader om tre, naestan saa man faar plats utstrackt, och varje saete aer foersett med saavael kudde som taecke. Vi klaettrade upp i varsin saeng, pillade i hoerlurarna till iPoden och satte paa oegonmasken och slumrade innan vi laemnat Hanoi.

Resan skulle ta 15 timmar till Hoi An som var vaart naesta planerade stopp. Efter en halvslumrande natt (pga stopp foer toalettbesoek och en chauffoer som liksom alla andra vietnameser aelskade sin tuta) stannade vi saa efter 15 timmar. Dock inte i Hoi An, utan i Hue. Och fick beskedet att det var fyra timmars resa kvar. Haer var vi dessutom tvungna att byta buss, och den skulle inte gaa foerraen klockan 13, dvs om fyra timmar.

Bara att gilla laeget och vi hoppade pliktskyldigast paa en tur med varsin motorcykelguide som koerde runt oss i tre timmar bland tempel och gamla gravar. Det aer bara att konstatera, tempel aa saant i all aera, men det aer liksom inte vaar grej, jag aer ledsen. Det aer saekerligen jaetteintressant med alla buddha-statyers historia, kejsarnas imperium, osv, men daa kraevs en bra och engagerad guide som vet vad han snackar om annars faller mitt intresse ner mot noll.

Till slut fick vi trots allt kliva paa naesta buss foer att ta oss resten av vaegen och vi anlaende i Hoi An vid middagstid. Detta aer en underbar liten by som aelskas av alla turister. Dels tack vare den aldrig sinande shoppingen och moejligheten att billigt sy upp alla klaedesplagg du kan taenka dig, och dels foer sin mysiga stadsutformning vid floden, med gator upplysta av faergglada lampor och kantade av cafeer, barer och restauranger. Eftersom vi har prioriterat bort allt vad shopping heter i vaar budget (och packning), saa tilltalade den inte oss i samma utstraeckning, och vi bestaemde oss foer att bara tillbringa en dag haer. Det var dock inte utan bittra miner vi sneglade mot alla affaerer med sneakers, skor, surfshorts, vinterjackor, you name it...

Naesta dag (klockan ringer fem som vanligt) boerjade med loepning till stranden 5 km oester om stan och en haerlig soluppgaang. Vi hittade en frukostbuffe mittemot vaart hotell som vi kastade oss oever och hyrde sen tvaa aabaeken till damcyklar och trampade ner foer en foermiddag med sol och bad. Koepte aeven resans dyraste vatten paa ett lyxhotell - oever 30 spaenn, dvs minst 6 ggr normalpris... Det smakade inte riktigt lika gott som vanligt.

Ramlade tillbaka mot stan vid lunchtid naer det boerjade bli foer varmt, och det dessutom var hoeg tid att aegna oss aat dagens planerade aktivitet - matlagningskurs. Jo mamma, du laeste raett. Matlagningkurs! Hoi An aer foerutom sin shopping kaent som Vietnams matmecka, och saaledes det ultimata staellet foer denna naagot "inte Carro-och-Frida-aktivitet", men aendock naagot vi pratat om sen vi kom hit.

Vi hade kvaellen innan sett ut den restaurang som skulle faa aeran att laera tvaa svenska koeksmaestare att laga mat paa vietnamesiskt vis, och trampade dit med vaara cyklar. Kursen boerjade med en tur paa den lokala matmarknaden daer vaar kock-laerarinna paa knagglig engelska pekade och foerklarade vad de anvaende foer raavaror. Och vi kom daerifraan med groen papaya och riven kaal.

Tillbaka paa restaurangen hade de staellt iordning ett bord med tvaa skrivblock och pennor, en massa skaalar med spaennande innehaall och en gasspis, och vaar kock satte oss i arbete. Det skulle rivas groensaker och rullas vaarrullar och stekas ris och laga fisk i bananblad och gud vet allt. Fem raetter blev det och vi kaekade upp allihopa, fulla med saavael mat som nya ideer om hur sommarens kosthaallning ska se ut aatervaende vi till hotellet foer att checka ut och hoppa paa denna kvaellens nattbuss mot Nha Trang.

I Nha Trang rullade vi in klockan sex paa soendag morgon efter aennu en natt i liggbuss. Halvutvilade, men relativt pigga, kastade vi oss ut foer frukostbuffe och hyrde sen tvaa aennu risigare cyklar foer att aaka utanfoer stan och de omtalade (?) heta kaellorna. Leriga heta kaellorna ska kanske tillaeggas. Det var vi och sisaadaer trehundrasextiosju asiater som letat sig ut till denna anlaeggning.

Foerst skulle man duschas i mineralvatten foer att sedan haenvisas en tom stenpool som snabbt fylldes med, ja just det, lera. Haer fick man sitta och kuckilura baest man ville, och vi gjorde som alla andra och haellde lera oever oss, skrubbade, gnuggade och plaskade paa tills vi saag ut som traeskmonster. Sen skulle det duschas igen och daerefter haenvisades vi en annan pool som fylldes med varmt mineralrikt vatten. En riktigt behaglig foermiddag och huden var len som sammet efteraat.

Saadaer efter-badet komiga (och kanske natten i bussen gjorde sitt till) cyklade vi tillbaka till stan och ner paa stranden daer vi hyrde oss varsin solstol under ett straaparasoll och snart sussade vi gott baada tvaa. Framaat eftermiddan svepte vaerldens monsunregn in och jag passade paa att avlaegga dagens loeptur i svalkan, innan vi kaekade middag och tillbringade en tidig kvaell i saengen.

Andra dan i Nha Trang boerjde med loepning paa stranden, och aaterigen blir man saa fascinerad. Haer kommer vi ner, tidiga i vaara oegon strax efter klockan fem paa morronen, och moets daa av barnfamiljer med hela hink-och-spade kittet som aer paa vaeg hem. Saavael havet som stranden aer fullpackad av folk som simmar, spelar fotboll och badminton, promenerar, springer, koer sina yoga/qi-gong/tai-chi-roerelser och allt annat du kan taenka dig. Och alla verkar ha varit daer ett bra tag innan oss... Fascinerande, taenk om svenska folkhaelsaroerelsen skulle kunna faa samma genomslag.

Strax innan klockan aatta blev vi upplockade av Octopus Diving foer dagens aktivitet. Dykning! Foer mig i alla fall, Frida foeljde med som snorkelsaellskap med sin nyinhandlade mask och snorkel. En minibuss fylldes och vi skjutsades ner till hamnen daer dykbaaten vaentade. Det var jag och en svensk tjej till som skulle noejesdyka, aatfoeljda av tvaa divemasters. Vi tuffade ut mot oearna och dagens foersta dyksite. Lite nervoest som alltid innan man kommer ner i vattnet, sen trillar alla bitarna paa plats och jag bara njuter.

Tvaa dyk blev det under dagen (foer ynka 40 dollar!), och framfoerallt det andra var fantastiskt vackert. Koraller i alla dess faerger, fiskar, sjoehaestar, sjoestjaernor, humrar... Jag njoet och undrar aaterigen varfoer det alltid ska gaa saa laang tid mellan dyken...

Vi kaekade lunch ombord paa baaten mellan dyken och kom tillbaka till stan vid ett-tiden.

* * * Kuriosa/parentes: Vi fick i slutet av dykning reda paa att divemastern som jag dykit med var ISLAENNING, varefter vi jublade hoegt! Vi har naemligen sedan boerjan paa resan konstruerat en poaengjakt daer vi listat saavael personer som djur, fordon, haendelser och saker som vi ska pricka av under resan. En islaenning tillhoerde en av de mer exotiska och svaarfunna objekten (ihop med en asiat oever tvaa meter, en trebent hund och volvo), saa foerstaa vaar lycka * * *

Som favorit i repris fraan dagen innan slog vi oss ner foer eftermiddagsvila paa stranden och jagades efter ett tag in under tak av det dagliga eftermiddagsregnet. Men vad goer vael det. Satte oss med varsin kopp kaffe och en bra bok paa ett kaffe, laeste och bara kaende lugnet som kommer oever en. Noejd, lyckliga, tillfreds. Att vara precis haer, precis nu. Finns naatt baettre?

Idag blev sista dan i Nha Trang, och en raett typisk saadan foer Carro och Frida paa semester:

05.00. Uppstigning och 60 minuters loepning och stretching. Daerefter dusch och frukostbuffe bestaaende av X antal tropiska frukter, omelett, kaffe och dagens kulinaritet (som idag var dimsum, ingen hoejdare).

Maetta och belaatna jagar vi saa vid halv aatta tiden runt i vad som kaenns som hela Nha Trang efter tvaa cyklar foer uthyrning. Kraven saenks i takt med obefintliga uthyrningsstaellen, och vi blir saaledes oeverlyckliga naer vi hittar tvaa damcyklar, envaexlade med halvkassa bromsar, rasslande kedja och loest styre. Men de hade cykelkorgar!

8.00 rullar vi ut fraan stan. Ryktet saeger naatt om fina straender 65 kilometer norrut, och vi intar raett vaederstreck foer lite planloest cyklande. Saafort man kommer utanfoer byn och den vaersta trafiken kommer cykelglaedjen och frihetskaenslan oever oss. Vinkar till lokalborna, vaejer foer vaegblockerande kossor, stannar och tar fina bilder och njuter av naturen och de haerliga vaegarna som kantar vattnet. Sen att sadeln aer asiat-laag och knaena slaar i hakan goer mindre till en boerjan, men efter att ha kaempat oss uppfoer ett antal laanga backar, nerfoer lika maanga nerfoersbackar och lite till, saa laegger vi ner planen paa den avlaegsna stranden och vaeljer efter 25 kilometer att vaenda tillbaka.

12.03 rullar vi saa aater in i Nha Trang. Med 1 mil loepning och 5 mil cykling rikare i benen joinar vi de normala semesterfirarna som precis boerjat flockas paa stranden. Tar ett uppfriskande dopp i havet, laegger oss i varsin solstol under parasollet, koeper mango och bananer av den lilla vietnamesiska gumman paa stranden och plockar upp pocketen foer att njuta av aennu en dag i paradiset.

Imorgon ska vi vidare paa nya aeventyr. Da Lat staar det paa kartan och vi ska visst ta oss dit paa motorcyklar.