Gotland del 2: Fårö - Ljugarn

Efter en lite guppigare båttur tillbaka till Fårösund var det skönt att få sätta sig på cykeln igen. Vi handlade lite mat och tog sen bilfärjan över till Fårö. Klockan hade blivit sen eftermiddag, så det blev en kort tur (17 km), cyklade motsols längs med sydvästra kustvägen genom fårhagar och på grusväg och vidare upp mot Fårö kyrka. David fick punktering på sitt hårt belastade bakhjul och vi pausade för däckbyte och rullade sen lugnt en liten bit till innan vi valde att slå upp tältet för natten ute på Alnäsudden.

Tältet är på plats...

Nästa dag hade vi bestämt oss för att låta cyklarna stå och istället ge oss ut på en längre löptur bort till de mest kända raukområdena på Fårö, Langhammars och Digerhuvud.

Klassiskt Gotlandsmotiv

Det var en fantastisk fin runda! Började med att ta oss längst upp till Langhammars (10 km), stannade och fotograferade raukar och gav Ronja lite mellanmål innan vi fortsatte söderut genom Digerhuvuds natureservat, ännu ett stopp med snabbt fika för oss och vidare hemåt. GPS:en stannade på närmare 30 km, varav de sista blev en "genväg" genom fårhagar och utan vatten. Varmt!

Langhammars raukfält

Väl tillbaka i civilisationen (?) så blev det ett dopp i havet innan vi kände oss väl värda ett besök på "Kutens" - ett riktigt kultställe på Fårö. Det är en gammal bensinstation som gjorts till creperie med riktigt hillbilly-tema. Vi beställde oss varsin stor galette med chevre, spenat, och annat gott och avrundade med nutellacrepe för mig och äpplekanelvaniljglass-crepe till David.

"Kutens" - smaskiga crepes och galettes

Sen kom semesterns första regnskur, så vi drog oss tillbaka till tältet, kröp in och valde att stanna ännu en natt på samma ställe för att vakna till en dag med solsken. Gjorde ett nödvändigt stopp på närliggande camping för klädtvätt innan vi rundade norra delen av Fårö. Besökte en av alla dessa vackra fyrar och styrde sen näsorna söderut igen mot färjan (40 km).

Vita kalkstensstränder och underbart vatten på Fårö.

Fortsatte vidare söderut med siktet inställt på Slite. En lång cykeldag alltså. Pausade på Pavlavs gård, ett välkommet stopp efter en heldags cykling. David fick sin första saffranspannkaka och jag morotskaka. Ronja smakade allt och fascinerades av kaninerna och hönsen på gården. Med lite mer energi i benen kunde vi så fortsätta till Slite där vi tänkt ta in på campingen nere vid stranden (36 km). Slog upp tältet med en bunt danska grannar, tog varsitt välbehövligt dopp i havet och gjorde sen stan, dvs traskade in till centrum som bestod av Coop, Pressbyrån och lyxade till det med middag på lokala pizzerian. Beundrade socknens fyr på vägen hem och slocknade gott.

Slite i månsken

Dagen därpå inleddes med lite löpning och bad innan vi packade ihop och fortsatte söderut. Tog första stoppet i en söt liten vik med fiskebodar i Hammars (26 km). Åt matsäck och strosade runt lite innan vi fortsatte till Katthammarsvik.

Världens finaste!

Rejäl motvind mest hela dan (mest hela västkusten) gjorde att det var lite tungt. Men så kom vi då till Katthammarsvik och deras underbara rökeri och fiskrestaurang (24 km).

I blåsväder i Katthammarsvik.

Struntade i alla etikettregler och parkerade oss vid ett bord i cykelbyxor och beställde in en stor tallrik med kall- och varmrökt lax, rökt makrill, olika sillar, potatissallad, mm. Åt och njöt och fick laddade batterier nog för att fortsätta en bit till. Passade även på att köpa hemmagjorda praliner av Vallins som tipsade oss om vägen över Grogarnsberget med dess vackra utsikt över hav och karg stenkust, och det var just där vi fastnade för den fantastiska lägerplatsen vid havet som fick bli kvällens sovrum.

Lägerplats nedanför Grogarnsberget
Dagen därpå hade alla tidningar varnat för storm och oväder så vi tog det säkra före det osäkra och bokade in oss på vandrarhem i Ljugarn - och det gjorde vi rätt i! Oj vilka vindar, skyfall, åskväder som kom... Läckert att se alla vind- och kitesurfare ute i ovädret, inte utan att man blev sugen... Men vår dag blev lugnare, klädde på oss regnkläder och gick på café, kollade in strand och fiskeläge och nyttjade sen lyxen att ha varmdusch (första på 9 dagar) och kök! Lagade tacos till middag och kröp sen in i vår lilla stuga med en stor bunke popcorn och lyssnade på stormen som ven i knutarna, då var det rätt skönt att inte ligga i tältet...

... Det var dagens uppdatering, återkommer en annan gång!