Gotland del I: Visby - Gotska Sandön

I tisdags efter en hiskeligt tidig uppstigning (04:45), sista packningen och cykel till Farsta Strands pendeltågstation, tåg till Nynäshamn och färja över till Visby så var vi då äntligen på Gotland för att påbörja vår cykelsemester. Vi anlände mitt i Almedalsveckan och möttes av Gudrun Schyman som höll låda på torget. Köpte lite lunch ohc picknickade i Almedalen, lagade en hastigt påkommen punktering och började sen cykla norrut nångång på eftermiddan.

Vi lämnar Bagis, packade och klara!

Första dagens cyklande blev sådär lagom långa 15 km och första natten slog vi läger nere vid stenstranden nedanför Lummelunda Grottan. Gick naturstig, fikade på caféet, tog varsin löptur och första doppet i havet. En tjock dimma kom och gick där första dan, för att mot kvällen lätta och ge en härlig solnedgång.

Oj vad det blåser

Dag två fortsatte vi norrut. Spanade in Gotlands högsta rauk, Jungfrun, utanför Lickershamn där vi käkade lunch och fortsatte sen tills vi kom till naturreservatet Häftinge. Efter att ha lämnat Gotlandsleden, cyklat grusväg som övergick i mindre grusväg som övergick i stig så hittade vi den perfekta tältplatsen och slog läger uppe på Häftingsklint. Kanske en av de maffigaste tältplatserna nånsin.

Uppe på klinten (berget)  bakgrunden kan man skymta vårt tält...

Lägerplats i världsklass

Dag tre vaknade vi återigen i dimma, men den hann lätta innan vi kom iväg och letade oss ut på leden igen. Färden fortsatte norrut med lunchstopp Halls fiskeläge (12 km). Mysigt ställe som ligger längst ut och längst bort på udden. Slog oss ner, satte upp tältet som solskydd och käkade lunch, badade och Ronja sov lite middag. Sen fortsatte vi färden söderut med stopp för proviantering i Lärbro (18 km) och sedan hela vägen upp på den östliga udden till "Blå Lagunen" i naturreservatet Bästeträsk (21 km). Blå lagunen är ett gammalt kalkstensbrott som nu är en sjö och som namnet antyder - vackert turkosblått vatten. Varmt var det, både i luften och sjön och vi tog oss ett välbehövligt dopp innan vi smaskade i oss läckerheterna från Lärbro i form av rökt fisk. Även Ronja fick sig resans första dopp, men hon tyckte inte det var lika varmt...

Nybadad plutt

Från Bästeträsk, som för övrigt är Gotlands största sjö, rullade vi vidare söderut längs kusten. Vi stannade för att fylla vattendepåerna i Ar där Gotlands högskola bedrev forskningsverksamhet. Snacka om stimulerande miljö! Hamnade även på friluftsmuseet i Bunge på vägen, med den fantastiska sloganen "nästan lika stort som Skansen, men utan vilda djur". Här fick vi vår dos av gotländsk historia med rundvandring bland 1600-, 1700- och 1800-talsgårdar. Dagens cykling slutade sen i Fårösund (15 km) där vi bokat in oss på båten till Gotska Sandön vid tre-tiden, och efter att ha fått ombord all packning, cyklar och vagn väntade 2,5 timmes båtfärd innan vi kunde kliva i land i nationalparken.

På väg från båten till lägret längs med "las Palmas"

Gotska sandön är som namnet antyder en stor sandö. Det saknas hamn, så båten kör upp på stranden och släpper av. Inga vägar finns heller, utan det är stigar och sandvägar man får ta sig fram på till fots. Vilken strand båten angör vid varierar efter väder, vi hamnade på "Las Palmas" i öst, en lång och vacker strand, helt orörd. Där togs allt bagage med 4WD till lägret, medan vi fick knata de dryga 5 km längs stranden. Ön har en maxgräns på antal besökare till 163 personer/dygn och alla måste inkvarteras vid lägerplatsen i norr, antingen i stuga eller tält. Efter att ha slagit upp tält och käkat middag hade klockan blivit närmare läggdags. David gav sig ut på en löprunda och jag och Ronja bonade in oss i tältet.

På ö-utforskning, nere på syddelen

Andra dan på ön började med en löprunda för min del. Härliga stigar till hälften och barfotalöpning på stranden till hälften. Allt följt av havsbad, underbart! Efter frukost sen så packade vi med oss matsäck och gav oss ut för att upptäcka ön. Vi gick längs skogsstigarna söderut och sen ut mot kusten. Besökte Gamla gården och de gamla fiskebodarna vid vattnet, vidare mot Höga Land med sina brant sluttande stenåsar ner mot vattnet där vi passade på at tkäka lunch, och sen tillbaka inåt land hemåt. En nätt tur på 25 km och sju timmar på vift. Var skönt trötta i benen sen och maten smakade härligt! På kvällen sneglade vi på solnedgången i väst, badade näck och avslutade kvällen i kapellet där det bjöds på "Leonard Cohen på svenska".

Sista dan fick jag återigen inviga med en kortare löptur på stranden, barfota i solsken - Livskvalitet. Sen skulle allt vara packat och lastat på bilarna kl 10.00, vi åt frukost i lugn och ro, Ronja lekte med sin nya lekkamrat Ida och vid elva kom vi oss iväg ut mot stranden där båten skulle avgå. David hann även han med en löptur på stranden innan båten anlade och vi åkte tillbaka till Fårösund.

Vidare uppdatering kommer, just nu är vi i Ljugarn med den första riktiga regndagen, därav internettid...