Mysig kvalitetstid

När man jobbar sina två veckor hinner man knappt umgås med Ronja, i alla fall inbillar jag mig det, även om man säkerligen hinner med en hel del timmar/dag. När man då blir ledig med henne så är det så mycket man vill göra, saker som man vet att hon uppskattar och saker som får fram bästa sidorna hos oss båda två. Jag är sällan, för att nästan säga aldrig, hemma en hel dag med henne, då klättrar vi på väggarna båda två.

Vi har väl inga rutiner direkt (gillar inte ordet), men börjar oftast dagen på liknande sätt. Hon vaknar runt 8-tiden och vi skrotar på hemma ett tag, äter frukost, tar på "lappen" (dvs ocklusionsförband på ena ögat för att träna bort skelning), läser böcker, leker med dockor, bygger pussel, klär på oss, borstar tänder, tittar på Bondgården (svtplay) medan jag försöker reda ut hennes toviga hår, åker bilen, går med vagnen, mm... Innan vi ger oss ut för dagens äventyr. Denna vecka blev som följande:

Måndag: Hemma förmiddan innan Ronja ville sova, fick sussa i CX:en så jag fick mig en löptur. Käkade lunch hemma och gick ut för pulkatur till Öppna förskolan - ett säkert kort. Sov middag en stund igen och åkte sen till Birsta där jag var tvungen att fixa ilägg till mina klassiska pjäxor som gett mig Mortons-ont. Middag och lek på IKEA (David gick kvällsjour så vi var för lata för att orka laga mat). Hem, bad, läggdags.

Tisdag: Promenad ner till Himlabadet och plask och lek. Köpte babysimringar som vi tränade med ett tag, badade bubbelpool, åkte rutschkanan, mm. Åt lunch där innan vi promenerade in till stan och Ronja sov middag. Strosade, handlade och åkte den alltid lika spännande bussen hem. David slutade tidigt och mamma kom för att vara barnvakt på kvällen så vi kunde köra skidintervaller med ART på Södra Berget - 800 meters intervaller, mestadels stakning, totalt 11km.

Onsdag: Stämde träff med Petter och Ronjas kompis Anton på Drakborgen. Lek och stoj, rutschbanor, klättring, bollkastning, mm några timmar. Lunch på IKEA och Ronja fick sova middag på bröstet i Manducan medan jag gick ett varv på IKEA och kom ut med några bra-å-ha-saker. Åkte till Färsta och tittade och klappade på hästarna i nästan två timmar innan vi åkte hem. Ingen träning alls idag - första dagen detta år! -  men familjetid på kvällen; Ronja slocknade innan sju, David vallade skidor och jag städade förrådet ;)

Torsdag: Promenad ner på stan, Ronja somnade middag. Kultrumagasinet med babybokläsning och sång. Mera lek bland böcker och piratskepp. Lunch på Piccolo med deras fantastiska lekhörna - en av Ronjas favoritplatser. Bussen hem, Ronja somnade när vi klev av och sover fortfarande. Snart slutar David och Bella kommer för den kommande helgens barnvaktande!

Fredag-tisdag: Vi åker till Estland och vad Ronja hittar på med farmo och farfar är helt upp till dem!

Kvällarna är den yngsta av oss för det mesta hemma, leker med den hårt arbetande föräldern, medan hemmalunkaren får fixa middag (oops, glömt att handla dagens tortellini...!). Äter ihop. Sen vill dotra för det mesta bada, vilket hon får såklart, varje kväll... Oftast med nån av oss. Ibland är hon uppe till 21 (om hon sovit mycket på dan, som idag...), ibland slocknar hon ovaggade vid 19 (inte heller ovanligt).

Nu är det nån som vaknat! Ciao

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback