30 mil på cykel...

... är nu avklarade!

Vi körde på bra hela stora ART sub10-klungan och tog oss i mål på 9 h 35 min. Vädermakterna var inte med oss, vid starten 4:22 började det droppa, men dum som man är satte man inte på sig regnjacka "eftersom det inte ska börja regna förrän 6". Jo, tjena. Dropparna blev duggregn blev ihållande regn blev ösregn. Tog på mig jackan vid första stoppet efter Gränna och den värmde gott trots att jag inte var i närheten lika kall som många andra i klungan. Inte förrän i Jönköping började regnet lätta och fortsättningsvis kom enstaka skurar med allt finare väder.

Cyklingen gick bra, var nervös för att jag skulle gå låg på energi innan och försökte äta hela tiden - små bars-bitar, choklad, ölkorv, äggmackor, gels och dricka sportdryck. Fick mycket vätska gratis av regnet och blev aldrig energi- eller vätsketom.

Benen kändes starka hela loppet. Ryggen tog dock stryk av allt stillasittande och var det som irriterade mest, men efter varje minipaus blev det lite bättre ett tag och aldrig outhärdligt. Fick lite känningar i knäna mot slutet med och försökte hålla nere växlarna lite extra.

Startade loppet nere i andra delen av klungan och kunde rulla med relativt enkelt på den platta banan. Kändes nästan som ständig nerförsbacke med några få kraftigare motlut där tempot hölls exemplariskt lågt och det blev aldrig riktigt tungt.

Efter 10 mil skulle då vi i andra delen upp och dra. Lite stökigt först och svårt att hitta rytm, men det gav sig. Jag insåg dock snabbt att jag inte klarade av att äta och dricka samtidigt (pga bristande koordinationsförmåga?), så jag hoppade tillbaka i 2-ledsdelen efter 3 mil. Många var det som var starka och drog där framme - tack till alla er.

Så kom solen fram och regnjackan åkte av. Käkade en gudomligt god ägg-och-kaviarmacka och höll tankespökena borta genom att sjunga diverse favoritlåtar och svisch så var det plötsligt "mindre än två varv runt Alnön" kvar och man började inse att det här skulle gå vägen med marginal.

Efter fjärde stoppet 4 mil från mål (ett bonusstopp eftersom vi hade kört in så mycket tid) och man hade börjat fantisera om målgången så fick jag punktering. Skit! Orsak: en säkerhetsnål rakt igenom bakdäcket (slutsats: undvik depåer). Lyckades få kontakt med David som låg längre fram och vi stannade och bytte, tog runt fyra minuter efter fipplande med bortdomnade fingrar och kolsyrepatroner. Sen bestämde vi oss för att försöka jaga ikapp klungan för den där efterlängtade gemensamma målgången.

Han drog och jag hängde på i bra fart, men hur kör man ikapp en klunga 4 minuter fram? Vi höll högt tempo i uppförsbackarna, som var det ställe vi kunde tjäna in tid på, och sista milen fick vi rygg på en annan klunga som höll bra fart. När vi började rulla in sista biten mot Motala fick vi syn på de vackra ART-tröjorna några hundra meter fram och lyckades komma i kapp några km innan mål för att kunna glida in i samlad trupp under målportalen på tiden 9:35.

En enormt skön känsla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback