Lillasysters födelsedag

Då var hon här, vår nyaste medlem av familjen. Vi åkte in måndagskvällen den 4:e november pga onda sammandragningar som höll i. Hade under helgen haft lätt för sammandragningar efter att medicinen avslutades i fredags, och nu hade de nästan gått över i värkar. Ronja lämnades hos mormor å vi styrde mot förlossningen för jag vet inte vilken gång i ordningen. 
 
Pyret låg fortfarande i säte, så det blev ett nytt vändningsförsök som inte ville sig. Fick lite effekt av Bricanylet med minskade värkar och kunde slumra ett par timmar, men vaknade framåt ett-tiden av kraftiga värkar var tionde minut. Låg med dessa i ett par timmar och sov mellan intervallen, innan jag väckte David vid tre och vi ringde på barnmorskan. Ny CTG visade kontraktionerna, Pyret mådde bra och jag var öppen 3 cm. Inte så mycket att diskutera om, man ville inte förlösa i säte, och förlossningen verkade vara ett faktum. Dr L kom förbi och vi bestämde för att plocka ut den lilla. Efter lite förberedelser var vi snart nere på op, fick spinalbedövning och det dröjde inte länge förrän ett gnyende hördes och stegrades i ett skrik. Barnmorskan visade upp underverket som var en flicka och David följde med ut till barnbordet. Apgar 9-3-9 efter en apne vid fem minuter som fick puffas och ventileras lite i CPAP, men sen höll andningen sig fint. David kom och visade upp henne igen så jag fick pussa på henne, innan de försvann upp på neo. Jag blev ihopsydd och skjutsades sen direkt till avdelning 45 och resten av familjen. 
 
Född: 5 november 2013, graviditetsvecka 34+4
Vikt: 2760 g
Längd: 48,5 cm
Huvudomfång: 33,3 cm
 
Resten av dagen låg hon i min famn å gosade. Ronja kom och var här under dagen och tyckte nog det var rätt omtumlande att bli storasyster. Dagarna därefter har hon varit jättestolt vid besöken, hjälpt till att sköta, hålla i famnen och pussar och klappar massor. 
 
Nu nu har vi kommit överens om namn också - det blev en Noomi.
 
Nybakad
 
Mammamys
 
Hos pappa
 
Stolt storasyster
 
Hej världen!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback